fbpx

Ismerd meg az ITIL Foundation-t oktatónk segítségével!

2021-12-06

Endrődi Béla ITIL oktatónk cikkének első részét hoztuk el nektek, melyben az ITIL Foundation-t ismerhetitek meg. Az ITIL még napjainkban is a legelterjedtebb Szolgáltatásmenedzsment keretrendszer.

ITIL® 4 Alapoktatások (ITIL® 4 Foundation)

Népszerűsége az ezredforduló után (a V2 kiadást követően) nőtt meg jelentősen, de világszintű elterjedését a V3 verzió (2007, majd 2011) tette teljessé. Az ITIL Az utóbbi években érezhetővé vált az egyéb keretrendszerek, megközelítések térnyerése, köszönhetően ez részben annak, hogy a klasszikusan robusztus ITIL® kissé megkésve reagált a közelmúlt változásaira. Értsük ezalatt a gyors technológiai fejlődést: Ipar 4.0, digitális gazdaság, digitális szolgáltatások és azok minden velejáróját. Egyre növekszik a gazdaság, az igények gyorsan és megjósolhatatlanul változnak, az üzleti és informatikai szolgáltatások összetettsége és egymástól való függése egyre kiterjedtebb, ezért egyre komplexebb megoldásokra van szükség. Ezekre a kihívásokra az ITIL® a 4-es kiadással adta meg a választ. Ez jelenleg egy 8 könyvből álló tudásgyűjtemény, amiben kiemelkedő szerepet tölt be az ITIL® 4 Foundation, hiszen (az ún. Extension Modul-ok kivételével) a többi tanfolyam elvégzésének előfeltétele a sikeres Foundation vizsga. Annak a hallgatónak, akinek nincs az előző verzióból legalább 17 kredit pontja, annak újra kell kezdeni a minősítések megszerzését, a korábbi ITIL® V3 Foundation Certificate sajnos nem „migrálható”.

 

 

 Masterfield kínálatában 3 féle ITIL® 4 Foundation tanfolyam is elérhető, ezek mindegyike lefedi az ITIL® 4 Foundation minősítéséhez szükséges követelményeket. (Részletek: ITIL® 4 Foundation Syllabus) Mindhárom képzés ismerteti az ITIL® 4 felépítését, alap összefüggéseit, lényegi tartalmát és mindhárom képzés magába foglalja a hivatalos minősítő vizsgát. A három tanfolyam tehát azonos alapokra épül, a legfontosabb különbségek az alábbiak:

 

ITIL® 4 Foundation akkreditált vizsgafelkészítő vizsgával 

Ez a kétnapos akkreditált képzés tartalmazza az ITIL® 4 Foundation tananyagát és néhány utalástól eltekintve kizárólag az új kiadás anyagát részletezi. Azoknak a hallgatóknak ajánlott leginkább, akik rendelkeznek V3 ismeretekkel (részt vettek ilyen képzésen, esetleg rendelkeznek Foundation vagy magasabb ITIL® képesítéssel) és bővíteni, aktualizálni szeretnék tudásukat a szolgáltatás-menedzsment területén. Természetesen nagyon hasznos azoknak is, akik számára most kezdődik az „ITIL® Journey”. A tréning alapvetően elméleti jellegű, de az egyik meghatározó terület (SVC – Szolgáltatási Értéklánc) tényleges megértését segítendő, a hallgatók egy csoportfeladatot is megoldanak. A visszajelzések alapján a legtöbb résztvevőnek ez a rész tetszett a legjobban.

 

ITIL® 4 Foundation akkreditált vizsgafelkészítő szimulációs gyakorlattal és vizsgával 

Ez a háromnapos akkreditált képzés az előző tanfolyam kiegészítése gyakorlati példákkal tűzdelve. Az első két nap programja teljesen megegyezik az előző tanfolyam első két napjával, a kiegészítő gyakorlati példák pedig a harmadik napon kerülnek megoldásra. Ennek legnagyobb előnye, hogy a hallgatók egy fiktív cégen keresztül azonosíthatják és használhatják fel az elsajátított elméleti tudást a gyakorlatban. Az ITIL® a jól bevált módszertanok rutinja, fontos tehát, hogy az elmélet mellett hasznosítani is lehessen az ismereteket a mindennapi munkavégzés során. A visszajelzések ezzel a gyakorlati kiegészítéssel kapcsolatban igen jók, a hallgatók döntő többsége említette meg a szimulációs gyakorlati feladatokat, mint a legkedveltebb képzési elemet.

 

ITIL® Foundation vizsgafelkészítő 2in1 vizsgával 

Ez a négynapos tanfolyam (ahogyan a kódja is utal rá) kicsit más, kicsit több, mint egy átlagos ITIL® 4 alaptanfolyam. Egyrészt az előző (MFITIL4S) tanfolyamhoz hasonlóan magába foglalja a szimulációs gyakorlatokat, továbbá az ITIL® 4 alapok bemutatása mellett kitér a jelenleg általánosan használt ITIL® V3 lényegi elemeire is. Ez egyrészt nagy segítség a hallgatóknak a jelenlegi napi munka elméleti hátterének megismerésében, másrészt igen hasznos azok számára, akik most ismerkednek a szolgáltatásmenedzsment alapjaival. Annak dacára, hogy az ITIL® 4 szemlélete különbözik a V3 megközelítésétől, semmiképpen sem ellentétes azzal, sok tekintetben (pl. módszertanok, folyamatok) pedig kifejezetten épít ráj. Az ITIL® 4 tulajdonképpen az ITIL® V3 kiterjesztése, egyfajta új szemlélet, új megközelítési mód, de az alapok sok tekintetben megegyeznek, így ez a tanfolyam igen hasznos a „big picture” kialakításában. Terjedelmét tekintve, illetve ár-érték arányban optimális választás lehet azok számára is, akik ugyan korábban részt vettek ITIL® V3 képzésen, de az emlékeik már kicsit megfakultak. Ezt maximálisan megerősítik a pozitív hallgatói visszajelzések is.

 

Figyeljétek híreinket, mert jövő héten folytatjuk az ITIL utazást Endrődi Béla segítségével a Specialist modulokkal!