Endrődi Béla ITIL oktatónk cikkének második részét hoztuk el nektek, melyben az ITIL haladó tanfolyamokat ismerhetitek meg. Az ITIL még napjainkban is a legelterjedtebb Szolgáltatásmenedzsment keretrendszer.
ITIL® 4 haladó oktatások
Az ITIL® haladó oktatási programja az alapoktatásra (ITIL® 4 Foundation) épül. Fontos kiemelni, hogy csak olyan hallgatók jelentkezhetnek az egyes képzésekre (tehetnek vizsgát), akik rendelkeznek a Foundation minősítéssel. A haladó oktatási modulok két logikai csoportba tartoznak és három típusú - és összesen 5 darab - tanfolyamot tartalmaznak. Az egyes csoportok megnevezése és a hozzájuk tartozó képzések az alábbiak:
· ITIL® Managing Professional (MP)
o Képzés megnevezése: Create, Deliver & Support (CDS)
o Képzés típusa: ITIL Specialist
o Képzés megnevezése: Drive Steholder Value (DSV)
o Képzés típusa: ITIL Specialist
o Képzés megnevezése: High Velocity IT (HVIT)
o Képzés típusa: ITIL Specialist
o Képzés megnevezése: Direct, Plan & Improve (DPI)
o Képzés típusa: ITIL Strategist
· ITIL® Strategic Leader (SL)
o Képzés megnevezése: Direct, Plan & Improve (DPI)
o Képzés típusa: ITIL Strategist
o Képzés megnevezése: Digital & IT Strategy (DITS)
o Képzés típusa: ITIL Leader
A képzési csoportok közül a Managing Professional (Specialist típusú) tréningek elsősorban informatikai szakembereknek, a Strategic Leader (Leader típusú) tréningek elsősorban informatikai vezetőknek ajánlottak. Akik mélységi tudást szeretnének mind a szakmai, mind a vezetői ismeretek tekintetében, azoknak ajánlatos az összes tanfolyamot elvégezni. Látható, hogy a Strategist típusú DPI tanfolyam „közös”, ezt a modult mindkét képzési csoport tartalmazza. (Természetesen mindkét cím megszerzéséhez elég egyszer elvégezni…)
Azok, akik megszerzik mind az MP, mind az SL képesítést, jogosultak kezdeményezni az ITIL® Master fokozat eléréséhez szükséges eljárást, amely során bizonyítani (elmagyarázni és indokolni) kell, hogy a jelentkezők ténylegesen képesek alkalmazni az ITIL® alapelveit, módszereit és technikáit valós (munkahelyi) körülmények között.
A Masterfield kínálatában jelenleg 4 haladó képzés (modul) érhető el
Create, Deliver & Support (CDS)
Ez a képzési modul az "alapvető" szolgáltatásmenedzsment tevékenységeket foglalja magában, és az ITIL® jelenlegi alkalmazási körét kiterjeszti a szolgáltatások "létrehozására". A modul a különböző értékfolyamatok és tevékenységek integrációjára összpontosít az IT-alapú termékek és szolgáltatások
létrehozása, nyújtása és támogatása érdekében, miközben kitér a támogató gyakorlatokra, módszerekre és eszközökre is.
A "Create, Deliver and Support" képzés biztosítja az informatikai szakemberek számára a szolgáltatásminőség és a szolgáltatásfejlesztés módszereinek megértését, lehetővé téve számukra, hogy az egyre növekvő versenyben lévő piacon továbbra is innovatív, ugyanakkor megbízható, technológiailag támogatott szolgáltatásokat nyújtsanak ügyfeleiknek.
A képzés részleteit, a kapcsolódó vizsga hivatalos témaköreit, továbbá a képzés során tárgyalt módszertanokkal (Practices) kapcsolatos elvárásokat az itt található dokumentum tartalmazza.
Ez az univerzális képzési modul, amely mind az ITIL® 4 Managing Professional, mind az ITIL® 4 Strategic Leader képzési csoportok kulcsfontosságú eleme.
Célcsoportja minden olyan szintű vezető, aki részt vesz az irány és a stratégia kialakításában vagy egy folyamatosan javuló csapat fejlesztésében. A résztvevők számára biztosítja azokat a gyakorlati készségeket, amelyek egy "tanuló és fejlődő" IT-szervezet létrehozásához szükségesek, erős és hatékony stratégiai irányvonallal.
A modul kitér az Agile és a Lean munkamódszerek befolyására és hatására, valamint arra, hogyan lehet ezeket a módszereket a szervezet előnyére fordítani. A szakemberek számára gyakorlati és stratégiai módszert nyújt a folyamatos fejlesztés tervezéséhez és megvalósításához a szükséges agilitással.
A képzés részleteit, a kapcsolódó vizsga hivatalos témaköreit, továbbá a képzés során tárgyalt módszertanokkal (Practices) kapcsolatos elvárásokat az alábbi dokumentum tartalmazza.
Ez a képzési modul a szolgáltatók és ügyfeleik, felhasználóik, beszállítóik és partnereik közötti kapcsolat és interakció minden formáját lefedi. Képessé teszi a résztvevőket és a szervezeteket arra, hogy az IT-alapú szolgáltatások révén az igények kézzelfogható előnyökké való átalakítására összpontosítva kivételes értéket nyújtsanak. Az érdekelt felek hatékony kezelésének elősegítésével a digitális szakemberek jobban meg tudják célozni az érdekelt feleket a megfelelő szolgáltatási ajánlatokkal és értékjavaslatokkal, és ezzel megkülönböztetik magukat és szervezetüket egy versenyképes és igényes környezetben.
A modul részleteiben taglalja a „customer journey” témakörét, lehetővé téve a hallgatók számára az ügyfélkereslet alakítását, a kapcsolatok kezelését és az ügyfélélmény optimalizálását. Lehetővé teszi továbbá a résztvevők számára, hogy az értékteremtés és a kölcsönösen elfogadott követelmények kialakítása révén növeljék az érdekelt felek elégedettségét, és megadja a szükséges eszközöket az együttműködés és az átláthatóság kultúrájának előmozdításához.
A képzés részleteit, a kapcsolódó vizsga hivatalos témaköreit, továbbá a képzés során tárgyalt módszertanokkal (Practices) kapcsolatos elvárásokat az itt található dokumentum tartalmazza.
Ez a képzési modul az üzleti és az IT konvergenciáját vizsgálja, és a résztvevők speciális betekintést nyerhetnek abba, hogyan működnek a digitális szervezetek és a digitális működési modellek egy gyorsan változó (VUCA) környezetben.
A High Velocity IT modul az IT átalakítás és a digitális átalakítás közötti különbség kiemelésével lehetővé teszi a digitális beruházások új lehetőségeinek azonosítását, ami jelentős üzleti előnyhöz vezethet. A hatékony digitális szolgáltatásokat a középpontba ágyazva a modul minden olyan eszközzel ellátja a résztvevőket, amelyekkel a digitális korszakhoz szükséges készségeiket frissíthetik. Ezzel egyidejűleg lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy a megfelelő optimális beruházásokat tegyék meg az üzleti célok elérése és túlteljesítése érdekében.
Ez a tanfolyam számos innovatív munkamódszert, például a DevOps gyakorlatát, valamint a Lean és Agile megközelítéseket foglalja magában. Célja, hogy segítsen áthidalni a fejlesztési és az üzemeltetési gyakorlatok közötti szakadékot, és a lehető legjobban támogassa a digitális megvalósítást az egyszerűbb optimalizálástól egészen a radikális átalakulásig.
A képzés részleteit, a kapcsolódó vizsga hivatalos témaköreit, továbbá a képzés során tárgyalt módszertanokkal (Practices) kapcsolatos elvárásokat az ide kattintva elérhető dokumentum tartalmazza.
A saját, hétköznapi problémáimra reflektáló oktatásban volt részem.
E2 Hungary Kft.