Mi az ITIL tanúsítási rendszer?
Olyan képesítések sorozata, amelyek különböző IT Service Management (ITSM) szempontokra összpontosítanak, és moduláris megközelítést kínálnak az ITIL keretrendszerhez.
A tanúsítások progresszívek, és egyénenként különböző szakaszokban letehetők. A PeopleCert által kezelt ITIL tanúsítási rendszer az évek során rendszeresen frissül annak érdekében, hogy tükrözze az ITSM területén folyó gyakorlatok fejlődését. A keretrendszer legutóbbi iterációja az ITIL®4, amelyet az ITILv3 helyettesítésére vezettek be. Ebben a három részes cikksorozatban részletesen ismertetjük az ITIL®4 tanúsítási rendszert, annak lehetséges útvonalait és egyéni tanfolyamait.
Az ITIL keretrendszer szintjei
Az ITIL tanúsítási rendszer öt szintből áll:
• ITIL Foundation
• MP (Managing Professional)
• PM (Practice Manager)
• SL (Strategic Leader)
• ITIL Master
Ez az öt szint értékeli az egyének kompetenciáját az ITIL keretrendszeren belül. Azonban a rendszeren belül három olyan útvonal is létezik, amelyet az egyén szervezeten belüli munkakörének függvényében választhat. Ezek az ITIL tanúsítási útvonalak a következőkből állnak:
• MP (Managing Professional)
• SL (Strategic Leader)
• PM (Practice Manager)
ITIL Foundation Level
Az ITIL®4 Foundation belépő szintű képesítés az ITIL®4 tanúsítási rendszerben, amely bemutatja a modern IT-szolgáltatások kezelését. Az alapszint célja, hogy bevezesse a jelölteket a modern IT-szolgáltatások kezelésébe, megismertesse őket az általános nyelvvel és kulcsfontosságú fogalmakkal, és bemutassa, hogy hogyan javíthatják saját és szervezetük munkáját az ITIL®4 útmutatásával.
A tanúsítás segít az egyéneknek megérteni az ITIL®4 keretrendszert, és lehetővé teszi számukra, hogy az IT-szolgáltatáskezelést az ITIL®4 útmutatása alapján, az IT-vel támogatott termékek és szolgáltatások létrehozásának és folyamatos fejlesztésének üzemmodelljével vizsgálják.
Kérjük, vedd figyelembe, hogy az ITIL Foundation tanúsítvány megléte a következő tanfolyamok többségének előfeltétele!
Az ITIL®4 Foundation Level előnyei:
• Univerzális nyelvet és közös megértést biztosít az ITSM fogalmairól, ezzel javítva a kommunikációt az IT-csapatokon belül, valamint a szervezet többi része között.
• Szisztematikus megközelítést kínál az IT-szolgáltatáskezelés terén, a legjobb gyakorlatok alapján.
• Segít az egyéneknek és szervezeteknek megérteni, hogyan használhatják hatékonyan az IT-t üzleti változások és növekedés eszközeként.
• Az ITIL®4 Foundation ismeretek alkalmazhatók az IT-szolgáltatáskezelési gyakorlatok javítására a szervezetben, ami potenciálisan növelheti a termelékenységet, optimalizálhatja a költségeket és javíthatja az ügyfél elégedettséget.
• Az ITIL®4 Foundation tanúsítás hasznos mindenkinek, aki IT-szolgáltatásokkal, szolgáltatáskezelésben dolgozik, vagy olyan szerepe van, amely az IT-szolgáltatások biztosítására vagy támogatására összpontosít, legyen az IT-szolgáltatáskezelés vagy üzleti vezetői szerep.
ITIL Managing Professional
Az ITIL®4 Managing Professional ágazat gyakorlati és technikai ismereteket nyújt arról, hogyan lehet sikeres IT-vel támogatott szolgáltatásokat, csapatokat és munkafolyamatokat üzemeltetni. Célja az informatikusok támogatása, akik technológiai és digitális csapatokban dolgoznak a vállalatoknál. A Managing Professional ágazat négy modult foglal magában:
ITIL®4 Specialist: (CDS) Ez a modul az eltérő értékáramok és tevékenységek integrációjára összpontosít annak érdekében, hogy létrehozzon, biztosítson és támogasson IT-alapú termékeket és szolgáltatásokat. Olyan területeket ölel fel, mint a fejlesztés, a telepítés, a szolgáltatáskezelés gyakorlatai, és hogy hogyan alkalmazható az iteratív megközelítés a szolgáltatás életciklusára.
ITIL®4 Specialist: (DSV) A tanfolyam az együttműködésre és interakciókra összpontosít a szolgáltatók és ügyfeleik, felhasználóik, beszállítóik és partnereik között. Segít abban, hogy hogyan lehet az igényeket értékké alakítani az IT-alapú szolgáltatások segítségével, hangsúlyozva az ügyfélút és tapasztalat fontosságát, valamint hogy hogyan lehet az érdekeltek közötti kapcsolatokat ápolni.
ITIL® 4 Specialist: (HVIT) modulban azt vizsgálják, hogy digitális szervezetek és digitális működési modellek hogyan működnek magas sebességű környezetekben. Foglalkozik az agilis és DevOps elvek és gyakorlatok alkalmazásával az ITIL szolgáltatási értékrendszerében.
ITIL® 4 Strategic Leader: (DPI) A 3 napos tanfolyam az ITIL®4 Managing Professional és Strategic Leader ágazatok számára egyaránt univerzális modul. A gyakorlati készségekre összpontosít, amelyekre szükség van egy 'tanuló és fejlődő' IT-szervezet létrehozásához erős és hatékony stratégiával. Iránymutatást nyújt a stratégia és a cselekvések összehangolásában, a mérésben és jelentésekben, a folyamatos fejlesztésben, valamint abban, hogy hogyan lehet a szervezeti változást hatékonyan kezelni.
Azoknak az IT-szakembereknek ajánljuk, akik részt vesznek technológiai megoldásokban vagy szolgáltatások biztosításában, valamint azoknak, akik egy olyan szervezetben vezetnek vagy irányítanak csapatokat, amely az ITIL keretrendszerhez csatlakozik. Azoknak a szakembereknek ajánljuk, akik részei olyan csapatnak, amely az IT-alapú és digitális termékek és szolgáltatások üzemeltetését kezeli, és azoknak, akiknek gyakorlati és technikai készségekre van szükségük az ilyen szolgáltatások menedzseléséhez.
Ahhoz, hogy ITIL vezető szakértővé válj, mind a 4 tanfolyamot el kell végezned és sikeres vizsgát kell letenned. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ezekhez a tanfolyamokhoz az ITIL Foundation tanúsítvány megléte szükséges előfeltételként!
Az ITIL®4 Managing Professional tanúsítvány előnyei:
• Átfogó tudás megszerzése arról, hogy hogyan lehet hatékonyan kezelni az IT és a digitális szolgáltatásokat.
• Képessé válni az ITIL elvek és gyakorlatok integrálására más módszertanokkal, például az agilis és a DevOps.
• Képességek fejlesztése az általános üzleti siker elősegítéséhez az IT-szolgáltatáskezelés és biztosítás révén.y
• Képességek javítása olyan szolgáltatások létrehozásában, biztosításában és támogatásában, amelyek nagy értéket nyújtanak.
ITIL Strategic Leader
Az ITIL Strategic Leader (SL) része az ITIL®4 tanúsítási rendszernek, és felismeri az ITIL értékét nem csak az IT működése, hanem az összes digitálisan lehetővé tett szolgáltatás szempontjából egy szervezetben. Azoknak szól, akik részt vesznek az IT és az üzleti stratégia kialakításában. Az ITIL Strategic Leader ágazat arra fókuszál, hogy az IT hogyan befolyásolja és irányítja az üzleti stratégiát. Az ITIL Foundation Level tanúsítvány megléte előfeltétel a lenti tanfolyamokhoz ebben a tanulási útvonalban.
Az ITIL Strategic Leader cím megszerzéséhez el kell végezned az alábbi tanfolyamokat:
ITIL®4 (DPI) Ez a modul megosztott az ITIL Managing Professional (MP) ágazattal, és biztosítja azokat a gyakorlati készségeket, amelyek szükségesek egy tanuló és fejlődő IT-szervezet létrehozásához, erős és hatékony stratégiai iránymutatással. Foglalkozik az Agilis munkamódok befolyásával és hatásával, és hogy ezt hogyan lehet a szervezet előnyére fordítani. Megértést ad ahhoz, hogy hogyan lehet irányítani, tervezni és fejleszteni egy szervezetet vagy csapat hatékonyságát.
ITIL®4 (DITS) Ez a modul a digitális üzleti stratégia és az IT stratégia összehangolására összpontosít. A hallgatók megtanulják az ITIL keretrendszer használatát a szervezetek támogatása érdekében digitális átalakulási útjuk során, az ITIL vezérelvrendszer és egyéb stratégiai elemek felfedezésén keresztül. A modul azt is felöleli, hogy hogyan lehet stratégiai vezetővé válni, aki képes irányítani és fenntartani a szervezeti változást a digitális és IT stratégiák létrehozása és végrehajtása révén.
Kiknek ajánlott az ITIL®4 Strategic Leader vonal?
Az ITIL®4 SL azoknak a menedzsereknek és leendő vezetőknek szól minden szinten, akik részt vesznek szervezetük digitális stratégiájának kialakításában. Tehát alkalmas IT vezetőknek és szakembereknek is, akik az IT csapatuk vagy részlegük irányítását és stratégiáját kezelik, valamint azoknak az egyéneknek, akik meg akarják érteni, hogy az IT és a digitális stratégia hogyan formálható úgy, hogy értéket teremtsen a vállalat számára.
Az ITIL®4 SL tanúsítás előnyei:
• Megtanulhatod azt, hogy az IT hogyan befolyásolja és irányítja az üzleti stratégiát.
• Megértheted, hogy hogyan válhatnak a vezetők jó stratégává és hatékonnyá ebben az új digitális korszakban.
• Globálisan elismert képesítést szerezhetsz, amelyet az IT iparág potenciális munkaadói keresnek.
• Teljes körű ismereteket szerezhetsz arról, hogy hogyan lehet integrálni az ITIL elveket és módszereket az általános üzleti stratégiákba.
• Megismerheted, hogy az IT milyen hatással van az üzletre, és hogyan lehet alkalmazkodni és innoválni a gyorsan változó üzleti környezetben.
A cikksorozat folytatásában bemutatjuk neked, hogy a Practice Manager szint milyen lehetőségeket kínál számodra az ITIL-en belül!
Kattints ide és olvasd el a következő részt!