Debian és Ubuntu üzemeltetés tanfolyam - Időpontok és jelentkezés
Első oktatási nap: 2025. december 1., további oktatási napok: 2., 3., 4., 5.
Zártcsoportos képzésre jelentkezem
Jelentkezés időpont nélkül
Tanuld meg, hogyan állíts össze, konfigurálj és tarts karban Debian vagy Ubuntu alapú rendszereket vállalati környezetben. A telepítéstől a felhasználókezelésen, jogosultságokon és tűzfalbeállításokon át egészen a hibakeresésig mindent lefedünk, amire egy rendszergazdának napi szinten szüksége van. A képzés során megtanulod a legfontosabb parancsokat, a rendszerindítási folyamatokat, a csomagkezelést, a hálózati konfigurációt és a biztonsági mentések kezelését.
Ez a képzés elsősorban Debian és Ubuntu Linux rendszerüzemeltetők számára ajánlott, akik napi szintű adminisztrációt végeznek ilyen környezetben, és fontos számukra a stabil, biztonságos és jól karbantartható rendszer kialakítása.
Hasznos lehet még azoknak, akik Linux rendszerekkel dolgoznak vagy szeretnének dolgozni – legyen szó IT üzemeltetőkről, rendszergazdákról, DevOps szakemberekről vagy informatikai tanácsadókról. Red Hat üzemeltetéshez Red Hat Linux alapok, haladó, RHCSA és RHCE tanfolyamainkat ajánljuk.
- A dokumentáció megértéséhez angol nyelvismeret szükséges.
Debian és Ubuntu adminisztrátor tanfolyamunkon részletesen megismerkedhetsz a méltán népszerű, stabilitásáról és jó rendszerbiztonságáról híres Debian alapú Linux disztribúciókkal. Az egymáshoz nagyon hasonló Debian és Ubuntu Linux változatokat tanfolyamunk együtt tárgyalja, kitérve a legfontosabb különbségekre.
A tanfolyamon gyakorlati feladatokon dolgozol egyénileg vagy csoportban, az oktató iránymutatásával. A képzés végére magabiztosan telepítesz és beállítasz Debian és Ubuntu alapú rendszereket.
Zárt csoport esetén a képzés teljes tartalmát az egyedi igényekhez tudjuk igazítani, akár csak Debian vagy csak Ubuntu operációs rendszerre fókuszálva.
A képzés elvégzése után képes leszel:
- Debian és Ubuntu rendszerek önálló telepítésére grafikus vagy karakteres felületen
- Rendszerszintű beállítások (hálózat, időzóna, NTP, DNS stb.) elvégzésére
- Parancssoros környezetben magabiztosan dolgozni és shell szkripteket használni
- Csomagokat kezelni tárolóból vagy forrásból, valamint saját csomagokat telepíteni
- Felhasználókat, csoportokat és jogosultságokat biztonságosan kezelni
- Fájlrendszert, partíciókat és LVM köteteket létrehozni, csatolni és ellenőrizni
- Archiválási és helyreállítási folyamatokat végrehajtani, root jelszót módosítani
- A rendszer indítási és leállítási folyamatát (GRUB, systemd) testreszabni
- Hibákat naplók alapján beazonosítani és elhárítani
- Hálózati beállításokat elvégezni IPv4/IPv6 környezetben
- SSH kapcsolatok beállítására, kulcsos azonosítás konfigurálására
- Alapvető tűzfalbeállításokat (firewalld) elvégezni, portokat kezelni
Tematika:
1. LINUX VÁLTOZATOK ÁTTEKINTÉSE
1.1. Linux kialakítása, disztribúciók
1.2. Pozicionálás
1.3. Telepítés előkészítése
1.4. Könyvtárszerkezet
2. TELEPÍTÉS
2.1. Grafikus és karakteres telepítés
2.2. Alap beállítások (csomagok, ip, ntp, időzóna, stb)
2.3. Telepítés utáni lépések
3. BEJELENTKEZÉS
3.1. Virtuális terminálok
3.2. Alapbeállítások megváltoztatása
3.3. Help és man (dokumentáció) használata
4. ALAPVETŐ PARANCSOK ÁTTEKINTÉSE
5. SHELL ALAPOK
5.1. Környezet beállítása
5.2. Parancsok egymásba ágyazása
5.3. Kimenetek kezelése
5.4. Változók
6. CSOMAGKEZELÉS
6.1. Csomagok telepítése
6.2. Source-ok használata
6.3. Telepítés fájlból
7. INDÍTÁS ÉS LEÁLLÍTÁS FOLYAMATA
7.1. GRUB
7.2. Systemd
7.2.1. Általános ismertetés
7.2.2. Boot sorrend
7.2.3. Függőségek
7.2.4. Egyedi indító script
7.2.5. Meglévő scriptek felülbírálása
7.3. Kernel modulok
8. FELHASZNÁLÓK KEZELÉSE
8.1. Csoportok és felhasználók kezelése (felvétel, tiltás, törlés)
8.2. Alap állományok (skel)
9. LEMEZEK KEZELÉSE
9.1. Adattárolás felépítése
9.2. Partíciók létrehozása
9.3. Fájlrendszerek csatolása, létrehozása, leválasztása
9.4. Fájlrendszer konzisztencia ellenőrzése
10. KÖTETKEZELÉS (LVM)
10.1. Felépítése
10.2. Létrehozása
11. ARCHIVÁLÁS
11.1. Tömörítés (tar, gzip, stb)
11.2. Mentés és helyreállítási folyamatok
11.3. Root jelszó felülírása
12. JOGOSULTSÁGI RENDSZEREK
12.1. Jogosultságok áttekintése
12.2. Jogosultságok beállítása
12.3. Speciális jogosultságok
13. FOLYAMATVEZÉRLÉS
13.1. Időzített folyamatok
13.2. Futtatás a háttérben
13.3. Jelzések küldése (kill)
14. HIBAKEZELÉS
14.1. Naplóállományok áttekintése
14.2. Rsyslog
14.3. Journalctl
14.4. Gyakori hibák és elhárításuk
14.5. Teljesítmény monitorozás
15. HÁLÓZATI FELÉPÍTÉS
15.1. IPv4 és IPv6 áttekintése
15.2. Hálózatok felépítése
16. HÁLÓZATI BEÁLLÍTÁSOK
16.1. IP, átjáró beállítása
16.2. DNS beállítása
16.3. NTP beállítása
17. SSH
17.1. Áttekintés
17.2. Meglévő konfiguráció áttekintése
17.3. Kulcsos azonosítás
17.4. Kapcsolódási lehetőségek
Az egész tanfolyam szuper jól volt felépítve.
Excel alapok hallgató